Stres posiada wiele definicji jednak najprościej można go przedstawić jako stan napięcia psychicznego oraz fizycznego. W terminologii medycznej, stres jest zaburzeniem homeostazy spowodowanym czynnikiem fizycznym lub psychologicznym. Stres może dotykać ludzi w każdym wieku – począwszy od dzieci do osób w podeszłym wieku.

Dla lepszego zrozumienia stresu, należy określić czym jest lęk. Lęk odczuwamy najczęściej w sytuacjach, w których zbyt intensywnie myślimy o potencjalnych zagrożeniach. Stres oraz brak opanowania wiążą się z napięciem, który zaczyna funkcjonować w naszych organizmach po uwolnieniu adrenaliny.

Kiedy dopada nas stres pojawia się wiele dolegliwości. Mogą mieć one działanie krótko jak i długotrwałe. Trzeba pamiętać, żeby nie lekceważyć wszelkich objawów związanych z stresem, gdyż mogą mieć one negatywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, mogą powodować wiele obciążeń układu nerwowego oraz chorób. Dlatego bardzo istotne jest dążenie do leczenia stresu za pomocą różnego rodzaju terapii w stresie.

Do objaw krótkotrwałych z dziedziny kategorii fizycznych można zaliczyć takie jak :

  • duszność w postaci płytkiego oddechu oraz odczucie ciężkości w klatce piersiowej;
  • suchość w ustach, nieprzyjemny zapach z ust;
  • znaczne przyspieszenie akcji serca, dużo szybsze tętno oraz oddech;
  • zakłócenia koncentracji i brak uwagi;
  • problemy z pamięcią;
  • zimne ręce, skóra czy stopy;
  • zaburzenia działania układu pokarmowego w postaci mdłości czy biegunki;
  • częsta oraz nagła potrzeba oddawania moczu;
  • silne napięcia mięśni, drżenie a nawet dreszcze.

Leczenie stresu może odbywać się na wiele sposobów.

Terapia w stresie może być prowadzona, przez podstawowe czynności jak odpowiednie opanowanie techniki oddychania. Dzięki takim technikom można redukować napięcie. Możemy je stosować w każdym możliwym miejscu. Jest to wykorzystywane jako skuteczna forma terapii, a najbardziej znaną formą oddychania jest oddychanie w formie przeponowej.

Relaks jest jedną z najskuteczniejszych metod leczenia stresu. Umiejętności relaksu trzeba regularnie ćwiczyć i udoskonalać poprzez systematyczne ćwiczenia. Istnieją również specjalne techniki relaksu które są przeprowadzane poprzez ćwiczenia z terapeutą. Najbardziej znaną techniką behawioralną jest medytacja.

Do skuteczniej walki z stresem zalicza się także ćwiczenia fizyczne. Sport pozwala nam wyładować zbudowane napięcie oraz wyładować negatywną frustrację. Sport zalicza się do pierwotnych reakcji obronnych dzięki, któremu pozwala powrócić naszemu ciału do optymalnego funkcjonowania. Nie jest istotne jaki sport uprawiamy, ważne jest żeby ogólnie zacząć się ruszać. Mogą to być krótkie spacery, ćwiczenia w domu czy zajęcia poza domem. Do jednej z najbardziej rozpoznawalnych form ćwiczeń zalicza się joga.

Terapia w stresie ma wiele zastosowań. Kiedy się stresujemy doprowadzamy nasz organizm do zmian nie tylko na tle zachowania, ale również żywienia. Z dużo większą chęcią sięgamy po kawę, w której znajduje się kofeina, która wpływa negatywnie na nasz organizm mimo iż pomaga nam go rozbudzić. Palenie podczas stresu również nie przynosi wielu korzyści, gdyż zawarta w papierosach nikotyna zaburza krążenie krwi w organizmie.

Jeżeli mieszkasz we Wrocławiu i masz problemy z dużą ilością stresu, depresją nie czekaj i skontaktuj się ze mną. Pamiętaj liczy się każda minuta. Stres to nie jest rzecz którą można lekceważyć, a zwlekanie może tylko pogorszyć twój stan i doprowadzić do depresji. Przez co może pogorszyć się twoje samopoczucie oraz stan psychiczny, który może odbijać się nie tylko na tobie, ale również twojej rodzinie. Leczenie stresu wpłynie pozytywnie na twoje dalsze funkcjonowanie